Velký TEST systému přenosu digitálního obrazu  OCCUSYNC AIR UNIT

Velký TEST systému přenosu digitálního obrazu OCCUSYNC AIR UNIT

Velký TEST

systému přenosu digitálního obrazu

OCCUSYNC AIR UNIT

Digitální kladivo na analogové čarodějnice

 

ODKAZ NA VIDEO:   https://youtu.be/GDEF5pF1YkQ


DJI Ocusync Air Unit, novinka na trhu, která nemůže žádného nadšence pro FPV létání nechat chladným. Společnost DJI nám slibuje stejné zážitky, jako mají k dispozici majitelé Maviců a Phantomů a další fotografické a filmařské havěti, která nám adrenalinovým pilotům sportovních dronů vůbec nic neříká. Protože FPV pilot se nechce z výšky „kochat“ krajinkou nebo trápit svoji rodinu dlouhými večery prohlížením leteckých fotek z poslední dovolené. FPV pilot se chce řítit krajinou mezi stromy
a brankami nejrychleji co to jen jde a v případě, že ho nějaký ten strom nebo brána zastaví, rychle vyměnit vrtule a pokračovat dále.

Proto milujeme analogové systémy přenosu videa. Jednoduchý a relativně levný způsob jak si tuto nanejvýš zábavnou činnost dopřávat plnými doušky, bez nutnosti riskovat digitální tmu, která je v současných dostupných HD systémech častější než bychom si všichni za vysokou prodejní cenu přáli. Už nemluvě o tom, že kdo by z nás chtěl na hlavě nosit kilovou kostku plnou elektroniky, když si může svoje analogové FPV brýle frajersky zavěsit na krk nebo na čepici s kšiltem dozadu. Už ani nezmiňuji neustále skloňovanou latenci obrazu, kdy máme pocit, že každá milisekunda nás naučí lépe létat.

Pravdou zůstává, že všechny aplikace digitálního systému v rámci evropských závodů sportovních dronů v roce 2017 skončili totálním neúspěchem a ve výsledku stály i náš národní tým cenné body, které nás málem stály i umístění na pověstné bedně. I jako poučený laik si však troufám říci, že spousta problémů s provozem digitální technologie souvisí s nepochopením jejich současných limitů, ať už se to týká systému zpracování videa nebo jejího přenosového dosahu, díky platné evropské legislativě.

V sérii článků, z nichž vám dnes přinášíme první z nich, vás chci přesvědčit, že i přes technická omezení a poměrně vysoké pořizovací náklady, je nový digitální systém přenosu videa cestou jak tento nádherný koníček posunout úplně na jinou úroveň, která vám dovolí být důstojným soupeřem FPV pilotů analogového světa a zároveň si užít kvalitu obrazu na vzdálenosti o kterých se nám před pár lety ani nesnilo. I když o mě říkají, že jsem „katolický pilot“ i já občas lezu na strom nebo hledám koptra v blátě a vzhledem k tomu, že testovaný systém mám povoleno zničit budu ho používat i když katolicky pořád stejným způsobem jako jeho levnějšího analogového brášku.

 


 

Co nás čeká? Vezmeme Ocusync a pro začátek ho nainstalujeme do rámu Alien 5 od společnosti RC IMPULSE. Tedy to už jsme vlastně udělali.

Pro nedočkavce, váha celé koptéry včetně napájecí baterie DINOGY 1550 mAh 4S se zastavila na hezkých 584g.

Osazení koptéry je běžné:

-          řídící jednotka DYS F4 PRO,

-          regulátory DYS 30A,

-          TBS Crossfire, telemetrie smartaudio

-          motory T-motors F 40 II, 2400Kv,

-          vrtule Butter Cutter 5X4X3,

-          pohonná baterie Dinogy 1550mAh 75C.

 


 

Pro začátek budeme přenášet pouze video signál, ne proto, že bych nevěřil, že řídicí systém Ocusyncu je špatný, ale čistě proto, že systém TBS Crossfire zůstal v koptéře po analogovém systému a hlavně proto, že si chci zachovat možnost měnit nastavení řídící jednotky z rádia, které je v mém případě FRSKY X9D Taranis. Jak zjistíme níže, Ocusync lze telemetricky propojit prostřednictvím volného portu UART, ale v současné době je v OSD Ocusyncu k dispozici pouze údaj o poloze koptéry a napětí napájecí baterie bez dalších možností, které poskytuje telemetrie na bázi Smartportu nebo Smartaudia.

Než se pustíme do samotného testování, pár základních informací o tomto novém systému přenosu digitálního obrazu.

DJI OCCUSYNC AIR UNIT je samostatný systém, který vám umožňuje digitální přenos videa a řídícího signálu na velkou vzdálenost téměř u jakéhokoliv pozemního nebo leteckého modelu s nižší latencí obrazu než v současné době poskytuje DJI Mavic PRO, který je tímto systémem také osazen. Jedná se o kompletní digitální přenosový systém, který vysílá video a řídící signál s nízkou latencí v rámci veřejného pásma 5.8 a 2.4 GHz na vzdálenost až 4 km (platí pro ČR a EU) a je speciálně navržen
pro použití s DJI Goggles Race Edition.

 

  

 

Jak už bylo naznačeno v předchozím odstavci, Ocusync je schopen přenášet jak řídící signál v rámci protokolu PPM a SBUS, tak i video signál prostřednictvím stejného digitálního propojení. Jako vysílač jsou v tomto případě použity brýle DJI Google RE, které propojíte prostřednictvím kabelu „učitel – žák“ (nejběžnější typy jsou součástí dodávky) s většinou RC rádií, které jsou v současné době na trhu. Pro oblast sportovních, závodních a volnočasových dronů, které nás hlavně zajímají, se jedná především o RC rádio FRSKY TARANIS popřípadě radio FUTABA nebo SPEKTRUM.

Možnost řízení dronu nebo letadla na velkou vzdálenost je jednou z hlavních výhod Ocusync systému proti v současné době nejrozšířenějšího konkurenčního HD přenosového systému od společnosti, AMIMON, který je známy pod názvem Connex Prosight.

Další velkou výhodou oproti konkurenčním systémům je schopnost záznamu videa ve vysoké kvalitě přímo na letovém modulu nebo na DJI Goggles RE pro pozdější zpracování. GOPRO zatím pořád plnohodnotně nenahradíme, ale pro většinu uživatelů si troufám říci, že kvalita záznamu je dostatečná, aby nahradila akční kameru pro podmínky amatérského natáčení. Profesionálové můžou klidně použit GOPRO jako dosud. Váha celého systému je natolik nízká, že hmotnost se oproti analogovému přenosu zvýší jen nepatrně. 90% videí stejně končí na sociálních sítích, kde jsou podrobeny další destrukci kvality záznamu.

A jak tedy Ocusync Air Systém vypadá?


Souprava se skládá z letové jednotky, FPV digitální kamery a antén.

Co se týká technické specifikace systému, kterou podrobíme praktickému testování, je podrobně popsána na internetu na stránkách výrobce a naleznete ji zde. Pro tuto recenzi se omezím jen na základní, pro uživatele nejdůležitější údaje. Podrobný popis a funkčnost jednotlivých částí systému si ukážeme v rámci následujícího testování.

 

Technický popis OcuSync Video vysílacího modulu

Modul podporuje pro přenos obrazu a řídících povelů frekvence 2.4 a 5.8 GHz, tzv. dual-band digital video transmission, na vzdálenost až 4km. Frekvenční pásma lze kombinovat nebo je použít odděleně a to jak v automatické nebo manuálním režimu, ale o tom později.

Typ přenosu FHHS (Automatic Frequency-Hopping Spread Spectrum)

Rozlišení a latence videa je nižší než 50ms

Rozlišení videa je dle nastavení až 1280×960 HD

Napájení systému v rozsahu 3S – 4S (maximálně 16.8 V)

Ocusync podporuje připojení k nejběžnějším řídícím jednotkám s procesorem F3, F4 a F7 od běžných výrobců jako je KISS nebo DYS a dalších. Řídící signál je realizován, jak už bylo popsáno výše, prostřednictvím protokolu SBUS nebo PPM, podpora telemetrie je v současné době pro MSP.

   

Kamera DJI OcuSync připojená k systému je proprietální a nelze ji nahradit jinou. Kamera má snímač CMOS 1/3 "CMOS s efektivním rozlišením 1.2M pixelů, ohniskovou vzdálenost 2,65 mm, f2.0, která poskytuje zorný úhel 148 stupňů (tzv. FOV). Velkou výhodou proti systému Connex je, že kamera používá globální závěrku, který významně snižuje efekt rolování obrazu (tzv. Jello), který způsobují  vysokofrekvenční vibracemi, kterým se na multirotorových systémech obtížně vyhýbáme.

Kamera je k letové jednotce připojena konektorem typu USB C.

   

 

Vzhledem k tomu, že recenze bude zaměřena hlavně na FPV piloty, dovolím si ještě srovnání s kamerou RunCam aby jste si udělali obrázek o možné instalaci do rámu koptéry.


Rozměr DJI kamery je 29.4 × 28.2 × 22.6 mm a její váha je 18.2g, čímž je o něco menší než Runcam Swift.

Velkou nevýhodu kamery spatřuji v nemožnosti výměny poškozené čočky bez nutnost celou kameru rozebrat. V současné době není samostatná čočka na trhu ani jako náhradní díl. Tato vlastnost je bohužel pro závodní použití velkou nevýhodou protože kamera je ve stroji v případě kolize nebo pádu většinou první nařadě. Snad se společnosti DJI tento nedostatek do budoucna podaří odstranit. Pro běžné létání to není zas takový problém a dá se řešit vhodnou zástavbou kamery do trupu letadla nebo koptéry.

Součástí příslušenství DJI Ocusync Air Unit je samozřejmě jak už bývá u produktů DJI dobrým zvykem všechno potřebné instalační vybavení včetně propojovacích kabelů.

   

 

Antény

Určitě jste si všimli, že v balení Ocusync Air Unit je velké množství antén různých velisotí a tvarů.

Důvod je velice prostý a praktický. Jak už jsem psal výše, systém ocusync podporuje přenos videa a řídícího signálu na více frekvencích. Konkrétně v pásmu 2.4 a 5.8 GHz. A každá frekvence potřebuje pro nejlepší přenos nejlepší možný tvar a rozměr antény. Ti z vás, kteří technologii přenosu obrazu znají mi odpustí zjednodušený popis, vzhledem k tomu, že tyto informace jsou určeny hlavně pro nováčky v „oboru“.

K systému Ocusync jsou přiloženy tři sady antén. Každá sada je vhodná pro jiné podmínky a užití.

V popisu začneme největší z nich. Její originální název zní „Dual frequency cylindrical circular polarization omnidirectional antennas“. Rozměr a tvar této antény je dán její univerzálností. Je určena pro obě podporovaná přenosová pásma (2.4 i 5.8 GHz) a je určena pro přenos obrazu a řídícího signálu na velké vzdálenosti. Tyto antény jsme zvolili i pro náš test vhodného miniquadu pro zástavbu tohoto systému.


 

Znalce hned napadne, že životnost bude do prvního pádu, ale mužu Vás ujistit a v testu se to i ukázalo, že anténa je velice odolná. Ale o tom až příště.

Další sada antén obsahuje všesměrové antény typu Pagoda, které jsou určeny výhradně pro provoz v pásmu 5.8 GHz. Vzhledem k tomu, že v českých podmínkách je při daném legálním vysílacím výkonu dosah systému s těmito anténami maximálně 700m, je to jasná volba pro „závodníky“, kteří budou tento systém využívat. Odolnost antén oproti cylindrické anténě vyšší vzhledem k jejich nižší hmotnosti a kompaktnosti. Stejná sada antén je součástí balení DJI google RE, kde jsou tyto antény využity pro přenos analogového video signálu v pásmu 5.8 GHz.

V případě, že by jste chtěli tyto antény kombinovat z vlastními, mějte na paměti, že všechny mají levotočivou polarizaci. Kdo tento pojem nezná, na Internetu je spousta zdrojů i v českém jazyce nebo se obraťte na pracovníky naší technické podpory, kteří Vám problematiku antén a přenosu obrazu rádi vysvětlí. Dobrá anténa a její umístění je 90% úspěchu bezproblémového a kvalitního obrazu a bez obrazu není zábava a někdy ani dron.

Poslední sada antén je nejmenší, nejlehčí a je určena pro létání (ježdění, plavání) do vzdálenosti desítek metrů, například pro halové létání. Jedná se o klasickou dipólovou anténu, která umožňuje provoz v obou podporovaných pásmech (5.8 i 2.4 GHz). V našem testu s ní nebyl problém létat i 500m samozřejmě v zimních podmínkách při bezlistnantých stromech. Antény vypadají křehce a křehké jsou vzhledem k použitému materiálu, ale z vlastní zkušenosti, pokud ji nezlomíte tak, že porušíte aktivní část antény, fungují dobře i po pár pádech.

Samozřejmě všechny prezentované typy antén jsou již dnes dostupné na trhu jako náhradní díl.

Co se týká konektorů, přes které jsou antény připojeny k letové jednotce, jsou k dispozici v balení veškeré redukce. Nebudu vás zatěžovat popisem typů konektorů, vzhledem k tomu, že ocusync je navržen jako uzavřený ekosystém. Pro vaše potřeby úplně stačí vědět, že vše co potřebujete propojit propojíte s využitím příslušenství z dodávaného balení. Pro zvědavce jsou typy konektorů popsány v návodu a určitě se k propojovacím konektorům dostaneme i v rámci testování odolnosti celé jednotky proti poškození.

To je pro tuto chvíli k novému systému vše. V nadcházejících týdnech budeme testovat DJI Ocusync na více letových systémech, jako jsou systémy založené na procesorech F3 a F4 jak v koptérách, tak v pevném křídle. Můžete se těšit na recenze obsahující praktické zkušenosti ať už budou pozitivní nebo negativní. Samozřejmě na našem youtubuvém kanálu budou (a už i jsou) dostupná videa z testů a případné návody jak co nejlépe celý systém efektivně využít, tak aby Vám poskytoval maximální radost a zážitky. O to nám všem především jde.

Za těch pár dní, co mám systém k dispozici, mohu konstatovat, že „WOW efekt“ se společnosti DJI zase vydařil. Mám možnost srovnávat svoje zážitky s více jak dvouletou zkušeností s konkurenčním HD systémem Connex Prosight a musím konstatovat, že i přes ranné verze softwaru obsažených v testovaném zařízení je systém plně funkční a bezpečný pro zamýšlené použití, kterým je v našem případě FPV létání na velké vzdálenosti.

Pokud máte dotazy nebo si chete systém ošahat a vyzkoušet, neváhejte se ozvat. Žena a kopter se sice nepůjčuje, ale bzhledem k tomu, že k systému lze připojit dvojici brýli, můžete si zážitek letu vychutnat třeba již tento víkend v hale při pravidelném sobotním poletu, který pořádá ROTOR CLUB HOSTIVICE.

Pokračovat na další část (2)

 

 

Sdílet tento příspěvek

Komentáře (0)

Nyní žádné komentáře

Nový komentář

Nejnovější příspěvky

Naši partneři